kwietnia 06, 2020

RÓŻNICE W POMIARZE TĘTNA SUUNTO SPARTAN SPORT HR WRIST VS WAHOO TICKR

Moje urządzenia pomiarowe Wahoo Tickr HR Monitor oraz zegarek Suunto Spartan Sport HR Wrist
Istnieją dwa popularne sposoby pomiaru tętna podczas wysiłku u sportowców. Z nadgarstka, gdzie urządzenie do pomiaru jest zintegrowane z zegarkiem lub pulsometrem oraz spod serca. Tu urządzenie pomiarowe mocuje się bezpośrednio pod sercem, przy pomocą paska. Klikając na linki ukryte w słowach dotyczących urządzeń zostaniecie przekierowani do stron, na których możecie się zapoznać z ich parametrami technicznymi i sprawdzić aktualną ofertę cenową.

Dla przykładu dwa pomiary z treningu biegowego na tym samym terenie, o podobnej prędkości (+/- 10" sekund), na podobnym dystansie (+/-1,3km). Dane ściągnięte z aplikacji suunto, ponieważ podczas biegania pomiar serca, z którego obecnie korzystam Wahoo Tickr Heart Rate Monitor jest zintegrowany z zegarkiem Suunto Spartan Sport HR Wrist, więc wszystkie dane zrzucane są automatycznie na wymienioną wyżej aplikację. 
Możliwe, że dla niektórych z Was, przedstawione dane będą się wydawały, ze względu na różnice w intensywności biegu oraz długości badanego odcinka, niewiarygodne. 
Uważam jednak, że nawet gdybym chciała przebiec ten sam odcinek w dokładnie takim samym tempie, oraz o takiej samej intensywności wysiłku to nie byłoby to możliwe, ponieważ nie jestem w stanie mieć dokładnie takiej samej formy stając do obydwu prób. Za każdym razem mój organizm może zachować się zupełnie inaczej, dodatkowo mogą na końcowy wynik wpłynąć  inne warunki zewnętrzne jak chociażby ciśnienie atmosferyczne. Dlatego też, wybrałam dwa losowe, możliwie najbardziej zbliżone pomiary, gdzie wyraźnie można zaobserwować różnice intensywności wyrażonej tętnem.





W niedalekiej przeszłości, korzystając wyłącznie z pomiaru z nadgarstka, pomino dobrego samopoczucia i niskiej intensywności wyrażonej zarówno w tempie biegu jak i samopoczuciu, moje pomiary tętna wskazywały, że pracowałam w najwyższej strefie wysiłku, przeznaczonej do biegów interwałowych i pracy nad prędkością, a nie do lekkiego biegu tlenowego. Moje maksymalne obciążenie w tym przypadku wskazało aż 198 ud/m (uderzeń na minutę). Gdybym miała stosować się do zaleceń regeneracyjnych, które pokazywał mi zegarek, to po każdej przebieżce, w celu pełnej regeneracjiodpoczywałabym conajmniej 4 dni. Sami rozumiecie, że coś mi tu nie grało. I o tyle o ile nie przeszkadzało mi to bardzo w życiu, to w momencie kiedy moja świadomość oraz ambicje biegowe urosły, zrozumiałam, że niewiele zdziałam bez solidnej bazy tlenowej. Bo zdecydowanie tego mi wciąż brakuje. Wielu sportowców polecało zakup urządzenia mierzącego bezpośrednio spod serca, uznając tę metodę pomiaru za jedyną słuszną. Postanowiłam więc zainwestować, głównie po to, aby moje długie wybiegania tlenowe były czysto tlenowe. Uczyłam się od nowa biegać wolno.

JAK SIĘ ZMIENIŁO MOJE ZYCIE OD KIEDY UZYWAM WAHOO TICKR?

Tętno, niejako "wróciło" na swoje miejsce, to znaczy do normy. Jestem w stanie dokładnie analizować i uczyć się swojego organizmu. Rozumieć jak dany wysiłek oparty na samopoczuciu wpływa na intensywność wyrażoną tętnem. Mogę w świadomy sposób zarządzać treningiem. W konsekwencji coraz więcej czasu biegam w strefach niższych, tlenowych, a coraz mniej w strefie o najwyższej intensywności. Świadomość, że pomiar jest właściwy pozwala mi dostosować wysiłek do oczekiwać treningowych. Obecnie średnio z długich wybiegań przynoszę tętno na poziomie 146/148 ud/min. A kiedy bardzo pilnowałam, aby bieg był czysto tlenowy to nawet 136 ud/min. Przyznam, że taki slow jogging jest mega odprężający.

Sprzętowo wybrałam Wahoo Tickr, który doskonale współgra z zegarkiem, którego używam. Nie twierdzę przy tym, że każdy zegarek z pomiarem tętna, lub pulsometr dostarcza złych danych. Ja porównuję dwa urządzenia i pokazuję, jakie rozbieżności wynikają z ich użytkowania.

Zegarek Suunto Spartan Sport HR Wrist jest znakomitym zegarkiem mutlisportowym. Towarzyszy mi we wszystkich treningach oraz zawodach, elektronicznie nie ma się do czego przyczepić. Dbałość o jego systematyczne uaktualnienia pozwala cieszyć się prawdziwie doskonałej jakości sprzętem o pięknym wyglądzie i kolorystyce. W razie jakichkolwiek kłopotów na początkowym etapie użytkowania można uzyskać sprawną pomoc w centrum serwisowym. Kilka razy zawiesił mi się na początku naszej drogi, co zdarza się w przypadku nowej elektroniki, po kilku uaktualnieniach, odpukać od minimum 2 lat, nie mam żadnych problemów. Zegarek ma możliwość ustawienia trybu triathlonowego, gdzie w przystępny sposób można zmierzyć cały wyścig wliczając w to każdą dyscyplinę oddzielnie oraz czas spędzony w strefach zmian, bateria wytrzymuje do 12 godzin trybu treningowego. Tarcza jest duża, wartości dobrze widoczne. Z minusów, pomiar nadgarstkowy jest daleki od ideału, szczególnie podczas biegania. W przypadku jazdy na rowerze spisywał się nieco lepiej. Drugi minus to gumki przytrzymujące pasek. Po dwóch latach intensywnej eksploatacji jedna całkowicie odpadła, a druga jest na granicy wytrzymałości. Dlatego nie używam już go non stop tylko na treningach. Nie można gumek dokupić oddzielnie, trzeba wymienić cały pasek, koszt rzędu 219 PLN. Więc takie nie miłe zaskoczenie, zwłaszcza, że sam pasek ma się wciąż świetnie. Cała reszta sztos.

Pomiar serca Wahoo Tickr Heart Rate Monitor dlaczego właśnie ten. Przeglądałam różne recenzje dotyczące tego typu urządzeń i chyba przekonał mnie fakt solidności i jakości tego urządzenia w tym gumy podtrzymującej miernik pod sercem. Z własnego doświadczenia mogę Wam powiedzieć, że trzyma się doskonale, nic się nie przesuwa, właściwie to wcale go nie czuć  często łapię się na tym, że zapominam o tym, że mam go wciąż na sobie. Używany od kilku miesięcy wciąż wygląda jak nowy. Czujnik można całkowicie odczepić od pasa przytrzymującego, co ułatwia higienę pasa.

Dziękuję, że przeczytaliście mój wpis. Podzielcie się swoimi doświadczeniami w tym względnie luba zadajcie dodatkowe pytania pod postem na facebooku Aga projekt_tri lub na Instagramie @projekt_tri będzie mi bardzo miło.


Miłego poniedziałku i pozdrawiam

Aga
@projekt_tri

Dane techniczne oraz ofertę producenta znajdziecie:
https://www.suunto.com/pl-pl/
https://eu.wahoofitness.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wasze komentarze są dla mnie cennym źródłem informacji do tego, aby blog mógł się rozwijać. Będą też stanowiły inspirację do kolejnych wpisów. Dziękuję!
Aga

Copyright © Aga projektTRI , Blogger